عقل

سلام

صبح روز شنبه بخیر ، امیدوارم که حالتون خوب باشه و هفته خوبی داشته باشید . 

نکته اول اینکه میوه های خوشگل و خوشمزه تابستون دارن دونه دونه از راه میرسن . حسابی ویتامین بازی کنید و لذت ببرید .من شام فقط میوه می خورم . انگور و زردآلو و سیب گلاب اومده ، بزنید تو رگ و حال کنید.

نکته دوم اینکه ، انبه اومده  . انبه هم مثل آناناس جز میوه هاییه که تو مملکت ما کاشته نمیشه و از آسیای جنوب شرقی وارد میشه . انبه میوه فوق العاده ایه ، می تونید بزنید تو شیر و بعنوان میان وعده بخورید . من پارسال میخریدم کیلو 8 تومن اما امسال 15 تومن خرید . فک کنم چون تازه اومده ی کم گرونه . از دست ندید چون 2-3 ماه دیگه تموم میشه فصلش .

پست قبلیو که نوشتم یکی از دوستان که من شدیدا بهش علاقمندم ی کامنت گذاشت ، می خواستم در جواب کامنتش بنویسم که دیدم چقدر به نکته خوبی اشاه کرده و می تونم تبدیلش کنم به ی پست .

این دوستمون آدمارو 2 دسته کرده بود ، عاقل و احساسی و گفته بود که عاقلا بعد از شکست عشقی دیوونه بازی درنمیارن و اما احساسیا بعد از اتمام ی رابطه خل بازی  درمیارن .

البته مطالب این پستو قبلا تو بلاگفا گفتم اما دوباره میگم . 

ببینید همه آدما عقل دارن ، احساسم دارن . بر خلاف شعرها و مطالب ادبی که سالهاست در این تفکر هستن که عقل یا احساس و اینکه حق با کدومه و با احترام به همه این شاعرانگیها ، من میگم همه عاقلا احساسی هم هستن . اصلا اگر احساس نباشه که عقل کار نمی کنه . احساس مثل بنزینه وعقل مثل موتور ماشین  دوگانه سوز . چرا گفتم دوگانه سوز ؟ چون عقل بجز با احساس با ی چیز دیگه هم کار می کنه که در حوصله بحث امروز نیست .

بذا ی مثال بزنم ، همه ما می دونیم که عقل میگه دست به آتیش نزن ، چون میسوزی  . عقل رو چه حسابی این حرفو میزنه ؟ رو حساب اینکه گرمای آتیش از طریق حس دریافت شده . شما وقتی دستتو طرف ی چیز داغ میبری ، احساس بهت میگه این داغه و به سیستم عقل اطلاعات میده که اگه دست بزنی میسوزی و شما دست نمیزنی . 

پس احساس گشت میزنه و برای سیستم عقل اطلاعات و خوراک جمع میکنه . اطلاعاتی که از طریق حس جمع میشه توسط ی جسم سفید رنگ برای عقل ترجمه میشه به نام مغز .

تا اینجا کارکرد حس و عقل و مغزو فهمیدیم .

هه انسانها عقل دارن ، اصلا مگه میشه از روح خدا در ما دمیده شده باشه اما عقل نداشته باشیم ؟ بنظر شما شدنیه ؟ مگه میشه اشرف مخلوقات بدون عقل خلق شه ؟ حیوونم عقل داره اون وقت انسان نداره ؟

فقط اتفاقی که میوفته اینه که گاهی ما دسترسیمون به سیستم عقل کم یا قطع میشه . مواد مخدر ، الکل ، شهوت ، خشم ، افکار منفی و ... به عنوان یک پوشش میان روی عقل رو می پوشونن و ما دیگه دسترسی به عقل نداریم . مثلا طرف شهوت از چشماش داره میزنه بیرون و واقعا توان تصمیمگیری رو ازش گرفته ، بواسطه شهوتی که داره وارد ی رابطه اشتباه میشه و بعد از یک مدت می فهمه چه گهی خورده .

عقل میگه شما دست رو همسرت بلند نکنن ، اما خشم مثل یک پوشش میاد روی عقل و طرف زنشو میزنه ، بعد که خشم فروکش می کنه تازه می فهمه چیکار کرده . وقتی هنوز خشم داره بری بهش بگی میگه خوب کردم زدم اما بعد از خشم بری پیشش میگه عجب غلطی کردم .

کسی که عزت نفس نداره خیلی راحت به تسخیر افکار نفی درمیاد .تو پست قبل بعد از شکست عشقی ، اون کسی که عزت نفس نداره ، توسط افکار منفی احاطه میشه و طرف مجبور به انجام رفتارهای عجیب و غریب میشه .


پ ن : گرفتید ؟

نظرات 11 + ارسال نظر
محیا سه‌شنبه 26 خرداد 1394 ساعت 14:00

مثالی که خواستی :
من بخاطر روحیاتم از هر قشر دوستی دارم شاید چون کمتر قضاوت میکنم یا میزارم طرف راحت حرفشو بزنه و گوش میدم .... دوستی دارم در گیر یه رابطه جدید شده خودش میگه حسی نداره .... عقلشم که رد میکنه .... اما چرا ادامه میده از سر قرار میاد میشنیه پیشم گریه میکنه اما باز ادامه میده ! نمیدونم باید دست بزارم رو کجا ؟ چون هم عقلش هم احساسش نمیخواد این ارتباطو

والا راستش من این مدلیشو تابحال ندیده بودم

پریا سه‌شنبه 26 خرداد 1394 ساعت 10:28 http://athletic-programmer.blogsky.com/

من قضاوت نکردم، من تنها نظرم رو گفتم.
نظرمم از روی هوا نگفتم، تنها از روی نوشته هات و پاسخ به کامنت هات بود که نظرم رو گفتم

چرا دیگه ، این اسمش قضاوته . از روی نوشته ها و پاسخ کامنتها منو قضاوت کردی

پریا دوشنبه 25 خرداد 1394 ساعت 19:32 http://athletic-programmer.blogsky.com/

من از یه اخلاقت واقعا بدم می اد، ببخش که می خوام انتقاد کنم.

"بالا بری پایین بیای مکانیسم عقل همینه که گفتم" فقط یه ادم کم عقل و چیپ می تونه اینجوری حرف بزنه.

برتراند راسل یه جمله ی بی نهایت زیبا داره که می گه، گرفتاری این دنیا در اینست که نادان از کار خود اطمینان دارد و دانا از کار خود مطمئن نیست.

و تو فکر کردی کی هستی؟
حالا چون اعتیاد داشتی و معتاد عملی بودی و رفتی ترک کردی پس همه ی ما باید تا کمر جلوت خم بشیم و هر چی تو بگی باید چشم بسته قبول کنیم و بگیم بله قربان تو درست میگی، چون تو می گی.

لحن نوشتارت، پاسخ گویی به کامنت هات پر از غرور و تکبر هست.
بابا ازون بالا بیا پایین، بیا پایین پیش ما فقیر فقرا بشین و یکم زندگی رو ازین دیدگاه ببین.

اینو یادت باشی که تو هیچی نیستی، پس انقدر کله شق نباش .

معذرت می خوام اگه ناراحتت کردم ولی مدتها بود می خواستم این مسئله رو بهت بگم

ای جانم
نه عزیزم چرا ناراحت بشم
مشکل برمیگرده به قضاوت اشتباه . این نظر شماست چون منو نمیشناسی . دوستانی که اینجا منو میشناسن و سن و سالی ازشون گذشته تجربه زیادی دارن نظرشون این نیست .
اما نظر تو هم برام قابل احترامه .
ما آدما چون اطلاعاتمون نسبت به دیگران ناقصه ، نمی تونیم اونارو قضاوت کنیم .

محیا یکشنبه 24 خرداد 1394 ساعت 14:46

سلام میلاد ....
مفید و عالی و آموزنده مثل همیشه ....
بعضی وقتا عقل یه کاری رو نهی میکنه احساس هم رقبتی به ادامه نداره اما باز اون کار تکرار میشه بی حس بی لذت .... این چه مدلشه ؟

متوجه نشدم
ی مثال میزنی ؟

پریا یکشنبه 24 خرداد 1394 ساعت 00:14 http://athletic-programmer.blogsky.com/

یکی از دوستان که من شدیدا بهش علاقمندم ی کامنت گذاشت !!!

جریان چیه؟


پستت رو خوندم، پر از اشکاله که حل ندارم بنویسم.
بعد از امتحان دوشنبه ام برات طومار می نویسم.

من به تمام کسایی که اینجا میان شدیدا علاقمندم . هرچی قدیمی تر ٬ شدت علاقه بیشتر .
شاعر میگه که : .....
ولش کن یادم نیست دقیقا چی میگه ولی منظور شاعر اینه که شما فعلا برو درساتو بخون ٬ حالا اشکالات پست من بماند

شاد شنبه 23 خرداد 1394 ساعت 20:20 http://nimeye2vom.blogsky.com

باز هم میگم ب این راحتی ک میگی نیست . قضیه احساسی رو ک نمیشه تا این حد منطقی باهاش برخورد کرد . نمیگم ادم باید دیوونه بازی در بیاره ولی نمیشه هم تا این حد منطقی و جدی برخورد کرد . قضیه احساسیه نه ریاضی و جبر و مثلثات !

فک کنم شما با دقت نخوندیاااا
این چیزی که من گفتم مکانیسم عقله . بالا بری پایین بیای مکانیسم عقل همینه که گفتم

ویدا شنبه 23 خرداد 1394 ساعت 14:43 http://vida2251.blogsky.com

سلام
یه بیماری هست بنام اتیسم که باعث در هم پاشیدگی حواس میشه .... اونوقت عقل هم کارایی خودش رو از دست می ده ... خیلی دردناکه

دقیقا
حواس ظاهری هم مستقیما بر روی حواس پنهانی تاثیر میذارن

سمانه شنبه 23 خرداد 1394 ساعت 13:26

سلام
مرسی از توضیح
اما حقیقتش اینه که چند باری خواستم سری به خونه اون دوست خوبی که شدیدا بهشون علاقه مند هستین ،بزنم .اما امکانش نیست.
آیا برای همه رمز داره این وبلاگ ، یا باید دوست خیلی خوبی باشیم که رمزشونو به ما بدن؟

چی بگم والا .از خودش بپرس
مرسی از کدوم توضیحم ؟

دخترک شنبه 23 خرداد 1394 ساعت 12:21 http://brightfutureee.blogsky.com/

سلام، نه والا فحش ناموسی توش نبود

خب پس من تایید کردم

دخترک شنبه 23 خرداد 1394 ساعت 10:44 http://brightfutureee.blogsky.com/

آیا نظر قبلی‌ منو ویرایش کردی؟
چون راجع به تراز انرژی و بالا بردنش پرسیده بودم
برام خیلی مهمه

من هیچ کامنتیو حذف یا ویرایش نمیکنم . مگر اینکه توش بهم فحش خوار مادر داده باشن

آنا شنبه 23 خرداد 1394 ساعت 10:09 http://aamiin.blogsky.com/

اگه بعدش هم نگه عجب غلطی کردم چی؟ اون وقت چطور توجیهش می کنید؟

نگه ؟ خب لابد رابطه اشتباه نبوده . یا شاید هنوز در تسخیر افکار منفی هست و متوجه نشده که وارد یک رابطه ناصحیح شده .
اتفاقا من ی مورد اینجوری دیدم چند وقت پیش . پسری که وارد رابطه با ی زن متاهل شده . انقدر به تاریکی فرو رفته که متوجه نیست تو چه ورطه خطرناکی افتاده

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.