نان

سلام علیکم 

من این چند وقته به شدت سرم شلوغه فرصت نمیکنم بیام اینجا .اما حالم خوبه .

دو سوم از تابستون گذشته و کشور از کم آبی رنج میبره . مخصوصا تهران و شهرهای پر جمعیت . کاش همه احساس خطر کنیم و کمتر مصرف کنیم . مدت زمان حموم رفتن رو کم کنیم . اتفاقی نمیوفته .بخدا ما تو زندان ۲ دقیقه فرصت داشتیم حموم کنیم و ریش بزنیم و واقعا هم میتونستیم . پس همه میتونن تو مدت زمان کم حموم کنن.

نکته بعدی اینکه بلاگفا بی ناموس ذوق وبلاگنویسیو از هممون گرفت ٬ کلا سایت بلاگفا از بین بره صلواااات .

و اما موضوع مهم و استراتژیک نان . چند سال پیش ( منظورم ۱۵-۲۰ سال پیشه ) هر کس میدید ی تیکه نون رو زمین افتاده خم میشد و اونو برمیداشت و میبوسید و میذاشت ی گوشه . یادتونه ؟

اون موقع ها نون بربری ۱۰ تومن بود و الان ۱۵۰۰ تومن . اتفاق بدی که در چند سال اخیر زیاد میبینم اینه که مردم نون رو دور میریزن . تو سطل آشغال میریزن در صورتی که نون در کشور ما قوت غالب محسوب میشه و نیاز اساسی و اولیه زندگیه . بی حرمتی به نون چند ساله که کلید خورده و جالب اینجاس که هرچی نون گرونتر میشه این وضع بدتر میشه . من اگه اینجا راجع به نون نطق میکنم بخاطر اینه که محتاج نون شب بودم ٬ بخاطر ی نون لواش التماس کردم و ...

پس قدر نون رو بدونید .

اما خوردن چه نونی خوبه . ما کلا در ایران دو نوع نون داریم . حجیم و مسطح . بخاطر نوع فرهنگ تغذیه ما و شکل غذاهامون ما معمولا از نون مسطح استفاده میکنیم . چون نون حجیم با غذاهای ما سازگار نیست . 

تو نونهای مسطح بهترین نون ٬ نون سنگکه . چون بیشترین میزان سبوس رو داره . نون بربری و تافتون بیشتر در حد اینکه گاهی هوس کنیم و بخوریم خوبه اما نون فقط نون سنگک . اما نون لواش ٬ نون لواش اصلا نون نیست . در واقع لواش خمیر خشک شدس . چون انقدر نازکه که فقط تو تنور خشک میشه و نمیپزه . به هیچ عنوان از نون لواش استفاده نکنید چون نه تنها ارزش تغذیه ای نداره بلکه به سیستم گوارشتون آسیب میزنه .نون هرچقدر تیره تر ٬ بهتر . 

اما کاری که من میکنم چیه ؟ من همیشه نون سنگک میخرم و همیشه با خودم ی مقدار سیاه دونه میبرم و میدم بجای کنجد بپاشه روش. اما همیشه غذاهامو و مخصوصا صبحانه هامو با سبوس گندم میخورم . ی بسته نیم کیلویی سبوس گندم ۵۰۰۰ تومنه برای چند ماه بسه . هر لقمه که میگیرید روش ی کم سبوس بپاشید و غذارو میل کنید .

میتونید داخل بعضی غذاها مثل کتلت و کوکو هم سبوس بریزید . کیفیت نون در کشور ما مطلوب نیست اما میتونیم با خودمراقبتی و تغذیه کمکی این نقص رو برطرف کنیم . اگر جایی نون خوب داره اما دوره یا گرونه عیب نداره برای سلامتیتون هزینه کنید . من ی سنگک میخرم ۲۵۰۰ تومن اما به اندازه ۵۰ هزار تومن ازش لذت میبرم .

خلاصه اینکه نون رو احتیاط مصرف کنید و نذارید حتی یک اینچ از اون حروم بشه .

 آهنگ شب انتظار داریوش رفیعی رو دانلود کنید و گوش بدید . این آهنگ تو این هفته عجیب حال منو خوب کرد .

تا پست بعدی فعلا خداحافظ

نظرات 13 + ارسال نظر
امین جمعه 30 مرداد 1394 ساعت 22:59

مرسی خوبم
همه چی ردیف نیست ولی ب سمت ردیف شدن پیش می ره
ولی هوا بد جور گرمه میلاد بدجور یعنی اصلا وحشتناک هیچ وقت اینطوری نبوده اصلا عجیب و غریب شده
تهرانم خیلی گرمه ؟
گرماش قابل تحمله ؟
اینجا ک واقعا خیلی افتضاحه

اینجا هم گرمه اما نه اون قدر که نشه تحمل کرد

مدیکو جمعه 30 مرداد 1394 ساعت 17:37 http://amnesia.blogsky.com

منظورم این نبود

مدیکو جمعه 30 مرداد 1394 ساعت 11:41 http://amnesia.blogsky.com

تو فقط در صورتی به بیمارا کمک میکنی که در نهایت بیفتن تو جوب؟ یا کارتون خواب شن؟ اگه کسی بدونه پتانسیلشو داره که بره سراغ مواد باید چیکار کنه؟

چی شد که فک کردی من میگردم دنبال کارتن خوابها و بهشون کمک میکنم ؟
من کلا تو زندگیم سعی میکنم کمک کسی کنم که دست دراز کنه و ازم کمک بخواد . سعی میکنم

امین پنج‌شنبه 29 مرداد 1394 ساعت 22:59

شییییرر آب
بزار پای کم سوادیم

میذارم پای حواس پرتت .
اوضاع خوبه ؟ همه چی ردیفه ؟

مدیکو یکشنبه 25 مرداد 1394 ساعت 02:46 http://amnesia.blogsky.com

نوشته هات جالبن، یعنی در واقع پایه ی علمی دارن، فقط یجا راجع به کارما گفته بودی واسم سوال شد که کارما چیه؟
تا دی ماه ٩٢ خوندم و رسیدم به اون مزخرفی که راجع به متولدین بهمن نوشته بودی
چرا افتضاح؟ به چه حقی به خودت اجازه میدی به من یا هرکس دیگه که متولد بهمنه بگی افتضاح؟
یه جاهایی کاملا مثل تحصیل کرده ها و با تجربه هایی
یه جاهایی ام مثل یه پسر بچه قُد که دلش کتک میخواد
خودت افتضاحی آقای خودشیفته
یکی ام باید استخدام شه بیاد نازتو بکشه که سریعتر مطلب بزاری
نصف ارشیوتم که رفته
چارتا وبلاگ وزین هست هم که نویسنده هاشون اینجوری ان
والا با این نوناشون

بابای من اخلاقای جالبی داره . رو ی چیزایی خیلی حساسه .
مثلا وقتی بره ی مغازه و جنسو ی کم گرون بهش بدن دیگه نمیره از اونجا خرید کنه . ی جمله معروفم داره ، میگه : سزای گرون فروش نخریدنه ...
خیلی رو قیمت جنسا حساسه ولی من اینجوری نیستم

مدیکو یکشنبه 25 مرداد 1394 ساعت 02:04 http://amnesia.blogsky.com

سلام
ارشیو ٩٣ کلا از وبلاگت پاک شده که
خدایا چقدر یه سرویس وبلاگدهی میتونه بی مسئولیت و بی در و پیکر باشه

مریم یکشنبه 25 مرداد 1394 ساعت 01:23 http://hezartoyekhyal.blogfa.com/

سلام. .بر دکتر نازنین....نه کمرنگ نشدم ..در سفر هستم هر وقت فرصتی بشه سر میزنم ....شاد و سربلند باشید

سفر بی خطر

امین شنبه 24 مرداد 1394 ساعت 19:40

من ی عادت بدی ک دارم حمام کردنم طولانیه و آب هم همینطور باز ولی جدیدا همون حمام رو می رم البته ی ذره کمتر ولی لوله آب رو می بندم اینجوری کمتر عذاب وجدان می گیرم در مورد نون هم همیشه اون قسمت هاش ک بدرد نخوره رو برای گنجشک ها می ریزم
ولی تو شهر ما نون سنگک خوب گیر نمیاد یعنی اصلا قابل مقایسه با تهران نیستن

لوله آبو میبندی ؟
یا شیر آبو ؟

محیا شنبه 24 مرداد 1394 ساعت 11:37

سلام روز بخیر ....
بسیار عالی ..... پست قشنگی بود ممنون همه چیز توش بود از انرژی تا ....
من کامنت کوتاه میذاشم که وقتتون رو نگیرم آقای دکتر ....
راستش عکس جدید فیس بوک شما رو که دیدم برام جالب بود چون اصلا نمیخوره حتی سیگار کشیده باشین ..... این نشون میده علم تغذیه چقدر کار آمده فکر میکنم اگهه همزمان رو تغذیه کار نمیکردین انقدر خب پاکسازی نمیشد آثار ......
سبوس گندم رو دوماهی هست استفاده میکنم واقعا عالیه .... من تو همه غذاهای آبکب مثل سوپ و قیمه و .... علاوه بر کتلت و کوکو استفاده میکنم .....
شما به همه هنراتون ،‌ هنر سر آشپزی رو هم اضافه کنین ... بنظرم سر آشپز خوبی هستین

شما این کامنتارو میذاری به تخته هم میزنی آیا ؟

شاد جمعه 23 مرداد 1394 ساعت 22:28 http://nimeye2vom.blogsky.com

خدارو شکر که خوبی . ایشالا که این سر شلوغی هم خیر باشه .
در مورد نان هم باهات موافقم . بهترین نون سنگکه

درود بر شما

پریا جمعه 23 مرداد 1394 ساعت 15:05 http://athletic-programmer.blogsky.com/

البته من کلا نون نمی خورم،‌ مگر ماهی ۱ بار ۳ ماه ۱ بار گاهی هم ۶ ماه ۱ بار
اونم اگه هوس کنم :))

ولی عوضش من صبحانه مثل بنز نون میخورم

پریا جمعه 23 مرداد 1394 ساعت 14:42 http://athletic-programmer.blogsky.com/

منم فقط با نون سنگگ موافقم
چند وقت پیش یه نونوایی رفته بودم که سنگگ بگیرم.
دیدم هر کی بخواد، می تونه روی نون هاش سبزی خشک بریزه و بده برو تو تنور، نون سنگگ سبزی ای تحویل بگیره

درود بر پریای سنگک خور
سیاه دونه رو امتحان کن
ی بار دیگه رمز وبلاگو واسم بذار. فک کنم تغییرش دادی . نه ؟

ویدا جمعه 23 مرداد 1394 ساعت 11:16 http://vida2251.blogsky.com

سلام
خوشم می آد موضوعات خاصی رو برای نوشتن انتخاب می کنی .
ما چون تو یه شهر تقریبا ساحلی زندگی می کنیم و نون که بمونه کپک می زنه ، نون خشکی نداریم و نونمون رو قاطی زباله می کردیم . وقتی دانشجو شدم و به شهر دیگه رفتم فهمیدم این کارم چقده بده در حالی که قبل از اون اصلا اینطوری فکر نمی کردم . از اون موقع تا حالا نون رو در یه پلاستیک جدا گانه می ذارم .... به هرصورت زیادی م ی آد دیگه
بعضی از کارها از روی عادت انجام میشه خوبه به عادت هامون توجه کنیم
روزت شاد و پربرکت

البته مقصر بخشی از این حیف و میل شدن نون نونوایی ها هستن چون نون بی کیفیت تولید میکنن . اما من همچنان معتقدم نون تو مملکت ما باید بشه ۵ هزار تومن تا شاید ملت درست مصرف کنن

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.