مدیتیشن ۲

سلام عرض میکنم. امیدوارم خوب باشید . منم خوبم و همه چیز تحت کنترله . اینکه همیشه میگم خوبم به این معنی نیست که غصه و مشکل ندارم ٬ چرا منم آدمم ٬ مشکل دارم ٬ غم دارم ٬ دلم میگیره و ... اما میدونم که اینها میگذره و روزهای خوب میرسن . 

نمیدونم مدیتیشن رو امتحان کردید یا نه . 

ذهن انسان ی جوریه . چجوری ؟ اینجوری که بخشیش مربوط میشه به افکار منفی و شیطانی و بخش دیگش افکار مثبت و الهی . این دو بخش همیشه در حال نبرد هستن . بخش منفی ذهن از سکوت و آرامش بدش میاد . دوست نداره شما مدیتیشن کنید . دوست نداره تمرکز و آرامش داشته باشید . این خاصیت ذهنه .

برای همین هروقت شما قصد تمرکز و یا سکوت ذهن داشته باشید به بهانه های مختلف وارد عمل و ایجاد اختلال میشه . مثلا ی بار امتحان کنید و قصد کنید که متمرکز شید ٬ بخش منفی ذهن وارد میشه و اول دماغتون میخاره بعد ... میخاره ٬ عطسه میکنید ٬ سرفه میکنید و ... . همه اینا کار بخش منفی ذهنه که میخواد به ی ترتیبی برینه تو آرامش و سکوت ذهنی آدم .

تنها راه مبارزه با این موضوع کم محلی کردن و اهمیت ندادنه . یعنی اگه موقع مدیتیشن دماغت خارید باید کم محلی کنی تا دست از سرت برداره .

از  اینا که بگذریم ٬ دومین روش مدیتیشن در فضای بازه . اون قبلی مربوط به فضای بسته بود و شما ورود و خروج هوا رو دنبال میکردید . این یکی مربوط به طبیعت و فضای بازه . تو طبیعت دیگه سکوت نیست و نمیشه هم کنترلش کرد . 

خب حالا باید چه کرد ؟ تو فضای باز چهارزانو بشینید و دستاتونو به حالت چین مودرا ( مثل عکس بالای وبلاگ من ) بگیرید . بعد بجای تمرکز کردن و دنبال کردن تنفس ٬ رو یکی از صداهای طبیعت تمرکز کنید . مثلا جایی هستید که صدای ماشین ٬ پرنده ٬ جیرجیرک و باد که میخوره به برگ درختا میاد .

خب ؟ حالا شما یکی از این صداها که خوشایندتونه رو انتخاب کنید و با چشم بسته تمام تمرکز و حواستونو بدید به اون صدا . مثلا صدای برگ درختارو انتخاب کنید و فقط و فقط به اون صدا توجه کنید . کم کم و بعد از چند دقیقه شما دیگه هیچ صدایی نمیشنوید بجز همون یک صدا . یعنی انگار صداهای دیگه قطع میشه . بعد از ی مدت شما دیگه به هیچ چیز و هیچ کس فکر نمیکنید و در لحظه اکنون قرار میگیرید .

خب اینارو که گفتم امتحان کنید و نتیجشو بهم بگید . امیدوارم کاربردی باشه .

نظرات 7 + ارسال نظر
memol جمعه 23 مرداد 1394 ساعت 21:18 http://aztogoftam.blogfa.com

سلام

چیکار کنیم دیگه، پیری هست و هزار عیب ! آخه من همش منتظر بودم بلاگفا که راه افتاد باز بنویسین که دیدم خبری نشد. اینجوری شد که فهمیدم لابد اسباب کشی کردین.

به هر حال بد نیس یه اعلانی اطلاعیه ای چیزی تو وبلاگ قبلی بزنین، آدرس جدید بدین

ممنون

کسی که طالب من باشه نیاز به اطلاعیه نداره

memol پنج‌شنبه 22 مرداد 1394 ساعت 12:36 http://aztogoftam.blogfa.com

سلام

خدارو شکر یه ذره عقلمو به کار انداختم و دوباره پیداتون کردم! البته هنوز چن تا پست عقبم تا بهتون برسم .

ممنون که هستید و ممنون که می نویسید. نوشته هاتون خیلی خیلی مفید و تاثیرگذاره .

بی زحمت درباره تزکیه و پالایش نفس هم بیشتر بگین

به به
پارسال دوست امسال هیچی
خوش اومدی

زهرا دوشنبه 12 مرداد 1394 ساعت 12:03

سلام،
ممنون که دوباره راجع به مدیتیشن مطلب گذاشتی.
من مدیتیشن رو اخیرا شروع کردم اما اصلا نمیتونم تمرکز کنم.. در طول مدیتیشن ضربان قلبم منظم تر میشه و هیاهوی ذهنم هم آرومتر، اما هنوز صداهای اطراف رو میشنوم و حواسم پرت میشه و از اون وضعیت خیلی سریع میام بیرون. به نظرت با تمرین بهتر بشه؟ البته داخل اتاقم انجامش میدم.

مدیکو یکشنبه 4 مرداد 1394 ساعت 14:43

سه سال پیش که مشکلات عدیده ای تو تمرکز کردن داشتم تصمیم گرفتم برم سراغ مدیتیشن
از طریق یه واسطه یه استاد پیدا کردم که تلفنی بهم یاد میداد
بهم گفت حتما سنگ نمیدونم چی چی شفاف سبز میخوای با عود نمیدونم چی چی و حتما باید یه شال سفید ببندی کمرت
بدون اینا اصلا نمیشه
من اینا رو انجام دادم ولی هیچیم نشد :/
در واقع راجع به اصل کار زیاد اطلاعاتی نداد
حالام همچنان همون مشکلاتو موقع کارای جدی م دارم
همش ذهنم میپره

محیا یکشنبه 4 مرداد 1394 ساعت 09:13

سلام و روز بخیر
بسیار عالی ....

شاد شنبه 3 مرداد 1394 ساعت 20:13 http://nimeye2vom.blogsky.com

تا حال اامتحان نکردم ولی خوشم اومد و در اولین فرصتی که در طبیعت قرار بگیرم حتما" این کارو میکنم

تمشک بانو جمعه 2 مرداد 1394 ساعت 17:08

حالا جالبه برای من این قسمت منفی ذهن میاد دقیقا یه مسئله ای رو میاره که بهش فکر کنم . هر چی هم میخوام بهش فکر نکنم اون بسطش میده . اصلا یه جور خود درگیری مغزی پیدا میکنم موقعی که میخوام تمرکز کنم .
این پست های مدیتیشن خیلی خوب و کاربردی هستند به شرطی که تنبلی نکنیم و تمرین کنیم . مرسی

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.