اختیار

سلام عرض میکنم خدمت همه مخاطبین جان . امیدوارم خوب باشید . من خوبم و همه چیز تحت کنترله .

در دو هفته گذشته من برای شرکت در یک کارگاه تخصصی که مرتبط با رشته تحصیلیم و شغلمه به اتفاق ۵ تا از همکارها به یک سفر رفتیم . ۲ تا خانوم بودیم و ۴ تا آقا . تو هتل اتاقهای دو نفره گرفتیم . سفر علاوه بر ماموریت کاری به تفریح هم پرداختیم .

چند روزی که از سفر گذشت احساس کردم زیاد حالم خوب نیست و احساس خوبی در کنار همکارا ندارم .

خیلی نشستم با خودم فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که تو این مدت و بخاطر داشتن ۵ تا همسفر اختیارم ازم گرفته شده . این بهانه ای شد تا راجع به اختیار بنویسم .

من زندگیم ی نظم خاصی داره ٬ سر ساعت میخوابم سر ساعت بیدار میشم سر ساعت غذا میخورم ٬ ی غذاهای بخصوصی میخورم ٬ ی ساعتهایی به ورزش اختصاص داره و سر ی ساعتهایی مدیتیشن میکنم ٬ مطالعه و درس خوندنم ساعت بخصوصی داره و همه اینها هر روز با نظم اجرا میشه . اما تو این ۱۰-۱۵ روز بطور کلی همه اینها بهم خورده بود و در حقیقت من اختیار کامل زندگیمو نداشتم . نمیتونستم اون جور که دلم میخواد عمل کنم ٬ جایی که میخوام برم و چیزی که میخوام بخورم .

ببینید ٬ من فکر میکنم بزرگترین نعمتی که به انسان داده شده و یکی از وجوه تمایز انسان و حیوانه وجود اختیار در انسانه . انسان موجودیست ذاتا مختار و این تفویض اختیار از جانب خدا انجام شده . انسان خلیفه الله . یعنی جانشین خداوند بر روی زمینه . در کلام الله بارها و بارها به صراحت از اختیار انسان صحبت شده .  

خب حالا این اختیار که دارم ازش حرف میزنم واقعا چی هست و کارکردش چیه ؟ 

ما ۲ پیامبر داریم . پیامبر درونی که اسم دیگش عقله و پیامبران بیرونی که انسانهایی بودند رستگار و منتخب از جانب خدا ٬ مثل رسول اکرم . خدا بر اساس و به اعتبار این دو پیامبر به انسان اختیار داده ٬ یعنی گفته من به شما پیامبر نازل کردم و عقل دادم . حالا دیگه خودت میدونی ٬ میخوای راه راست برو میخوای راه کج .

خوب گوش کنید فقط دارم بر اساس آیات قرآن حرف میزنم و بس . 

اختیار انسان از جانب شیطان هم محترم شمرده شده . همیشه از قدیم بهمون میگفتن ٬ شیطون گول میزنه . اتفاقا دقیقا درست میگفتن . شیطان گول میزنه چون انسان اختیار داره و تا گول نخوره به راه کج نمیره . 

اصلا موضوع آدم و حوا هم همین بحث اختیاره . خداوند میتونست شجره خبیثه رو خلق نکنه اما خلق کرد و به آدم گفت به تو فرمان میدم به این شجره خبیثه دست نزن ولی میتونی دست بزنی و میتونی نافرمانی کنی . شجره خبیثه در واقع یک نماد یا یک مثاله برای نشون دادن و اثبات اختیار در انسان .

خب بگذریم .

گفتیم که خداوند دست انسان رو باز گذاشته و گفته این خوبه این بده حالا دیگه خودت میدونی ٬ حتی در مسئله دین .بذارید شیفت کنم به آیه معروف لااکراه فی الدین « در دین اجباری نیست» ٬اما نکته مهم اینجاست که در ادامه این آیه گفته شده؛ قد تبین الرشد من الغی یعنی« راه گمراهی از راه راست مشخص شده» . پس خدا همینجوری اختیار نداده . اگه اختیار داده نقشه راه هم ترسیم کرده .راهو از بیراهه توسط همون دو تا پیامبر نشون داده و بعد گذاشته به عهده خودمون . یعنی حق انتخاب داده . من میتونم افسردگی رو انتخاب کنم ٬ میتونمم شادی انتخاب کنم . میتونم دزدیو انتخاب کنم و میتونم شغل شرافتمندانه رو انتخاب کنم .

همه اینارو گفتم که با مسئله اختیار بیشتر آشنا شید . اما برمیگردیم به سفر کاری من . گفتم که در این سفر اختیار از من سلب شده بود . یادتون باشه ٬ ناراحت کننده ترین اتفاق برای ما انسانها اتفاقهاییه که در اونا به نوعی اختیار از ما گرفته شده . بشینید ی ذره به اتفاقهای بد زندگیتون فکر کنید . تو همش از شما سلب اختیار شده .

میگن عروس با مادر شوهر بده ٬ آره بده چون مادر شوهر همیشه میخواد اختیارو از عروس بگیره .

گاهی اوقات وقتی اختیار مسائل حتی کوچیک زندگی از ما گرفته بشه ی فاجعه بزرگ رخ میده . تصور کنید اختیار ادرار از شما گرفته شه ٬ راه میرید و میشاشید به همه جا . اختیار خوردن از خیلیا گرفته میشه و دچار چاقی میشن و ... خیلی مسائل دیگه .

اختیار بزرگترین خصوصیت انسانه . حیوان اختیار نداره ٬ عقل داره هاا ٬ هرکی گفته حیوان عقل نداره بیخود گفته . حیوان عقل داره اما اختیار نداره . پس سعی کنید اختیارتون رو محترم بشمارید و اختیار دیگران رو هم همین طور . به بچه ها اختیار بدین و بذارین خودش انتخاب کنه . راهو بهش نشون بدید اما انتخاب رو به عهده خودش بذارید . هیچوقت بجای کسی تصمیم نگیرید چون انسان اختیار داره .

بذارید آخر پست ی دعای خوب بکنم ٬ 

خدایا ٬ اختیار مارو ازمون نگیر .

الهی آمین

نان

سلام علیکم 

من این چند وقته به شدت سرم شلوغه فرصت نمیکنم بیام اینجا .اما حالم خوبه .

دو سوم از تابستون گذشته و کشور از کم آبی رنج میبره . مخصوصا تهران و شهرهای پر جمعیت . کاش همه احساس خطر کنیم و کمتر مصرف کنیم . مدت زمان حموم رفتن رو کم کنیم . اتفاقی نمیوفته .بخدا ما تو زندان ۲ دقیقه فرصت داشتیم حموم کنیم و ریش بزنیم و واقعا هم میتونستیم . پس همه میتونن تو مدت زمان کم حموم کنن.

نکته بعدی اینکه بلاگفا بی ناموس ذوق وبلاگنویسیو از هممون گرفت ٬ کلا سایت بلاگفا از بین بره صلواااات .

و اما موضوع مهم و استراتژیک نان . چند سال پیش ( منظورم ۱۵-۲۰ سال پیشه ) هر کس میدید ی تیکه نون رو زمین افتاده خم میشد و اونو برمیداشت و میبوسید و میذاشت ی گوشه . یادتونه ؟

اون موقع ها نون بربری ۱۰ تومن بود و الان ۱۵۰۰ تومن . اتفاق بدی که در چند سال اخیر زیاد میبینم اینه که مردم نون رو دور میریزن . تو سطل آشغال میریزن در صورتی که نون در کشور ما قوت غالب محسوب میشه و نیاز اساسی و اولیه زندگیه . بی حرمتی به نون چند ساله که کلید خورده و جالب اینجاس که هرچی نون گرونتر میشه این وضع بدتر میشه . من اگه اینجا راجع به نون نطق میکنم بخاطر اینه که محتاج نون شب بودم ٬ بخاطر ی نون لواش التماس کردم و ...

پس قدر نون رو بدونید .

اما خوردن چه نونی خوبه . ما کلا در ایران دو نوع نون داریم . حجیم و مسطح . بخاطر نوع فرهنگ تغذیه ما و شکل غذاهامون ما معمولا از نون مسطح استفاده میکنیم . چون نون حجیم با غذاهای ما سازگار نیست . 

تو نونهای مسطح بهترین نون ٬ نون سنگکه . چون بیشترین میزان سبوس رو داره . نون بربری و تافتون بیشتر در حد اینکه گاهی هوس کنیم و بخوریم خوبه اما نون فقط نون سنگک . اما نون لواش ٬ نون لواش اصلا نون نیست . در واقع لواش خمیر خشک شدس . چون انقدر نازکه که فقط تو تنور خشک میشه و نمیپزه . به هیچ عنوان از نون لواش استفاده نکنید چون نه تنها ارزش تغذیه ای نداره بلکه به سیستم گوارشتون آسیب میزنه .نون هرچقدر تیره تر ٬ بهتر . 

اما کاری که من میکنم چیه ؟ من همیشه نون سنگک میخرم و همیشه با خودم ی مقدار سیاه دونه میبرم و میدم بجای کنجد بپاشه روش. اما همیشه غذاهامو و مخصوصا صبحانه هامو با سبوس گندم میخورم . ی بسته نیم کیلویی سبوس گندم ۵۰۰۰ تومنه برای چند ماه بسه . هر لقمه که میگیرید روش ی کم سبوس بپاشید و غذارو میل کنید .

میتونید داخل بعضی غذاها مثل کتلت و کوکو هم سبوس بریزید . کیفیت نون در کشور ما مطلوب نیست اما میتونیم با خودمراقبتی و تغذیه کمکی این نقص رو برطرف کنیم . اگر جایی نون خوب داره اما دوره یا گرونه عیب نداره برای سلامتیتون هزینه کنید . من ی سنگک میخرم ۲۵۰۰ تومن اما به اندازه ۵۰ هزار تومن ازش لذت میبرم .

خلاصه اینکه نون رو احتیاط مصرف کنید و نذارید حتی یک اینچ از اون حروم بشه .

 آهنگ شب انتظار داریوش رفیعی رو دانلود کنید و گوش بدید . این آهنگ تو این هفته عجیب حال منو خوب کرد .

تا پست بعدی فعلا خداحافظ

عبور

سلام علیکم و رحمت الله و برکاتو

خوبید که انشالا ؟ منم خوب و خوش و خرمم

این روزا تیتر روزنامه ها و خبرهای اخبار همش مربوط میشه به توافق هسته ای . اونایی که منو میشناسن میدونن که من حسابم با مذهب و سیاست صاف شده . یعنی کار به کار هم نداریم ٬ اونا اون ور جوب من اینور جوب . همه خوبن ٬ چه راستیا چه چپیا ٬ همه راست میگن چه امریکاییا چه ایرانیا و ...

و اینم بگم که انرژی هسته ای حق من نیست ٬ چند ساله بخشیدم . بودن انرژی هسته ای نه برای من مهمه و نه تاثیری در زندگیم داره .

خب اما بهرحال گویا این توافق حاصل شده. موضوع اینجاس که کشورای قدرتمند خودشون بمب اتم دارن اما میگن شما نداشته باشید . داشتن بمب اتم یک گذار غیرمجازه . یعنی نباید بمب اتم داشت . اما بعضی کشورها از این گذار غیرمجاز عبور میکنن .

ما آدما گاهی اوقات در زندگی بمب اتم میسازیم ٬ یعنی از گذارهای غیرمجاز عبور میکنیم .

اگه یادتون باشه تو وبلاگی که بلاگفا رید توش راجع به تراز انرژی نوشته بودم . گفتم که الکترون به دور هسته اتم در مدارهای مختلف با سطوح متفاوت انرژی میچرخه و برای اینکه این مدارها عوض شه باید انرژی بگیره یا انرژی از دست بده . یادتون هست ؟ اگه نیست بگید .

حالا عوض کردن بعضی از این مدارها برای ما غیرمجازه . یعنی ما اجازه نداریم به بعضی از این مدارها بریم . گذارهای غیرمجاز کارهایی هستن که برای ما ضرر دارن . مثلا خیانت به همسر یک گذار غیر مجازه .

ما همیشه برای عبور از گذارهای غیر مجاز بهای زیادی میدیم . بهایی بیشتر از ارزش واقعی .  دقیقا مثل ایران که برای بدست آوردن انرژی هسته ای بهای زیادی پرداخت کرد و سالها در شرایط تحریم بود .

انسان معمولا سراغ منبع انرژی میره و اهمیتی به نوع انرژی نداره ٬ همینکه انرژی باشه جاذبه بوجود میاد . گذارهای غیرمجاز میدان انرژی دور خودشون ایجاد میکنن و این باعث کشش ما به اون سمت میشه .

حالا ما هرچی تعادل بیشتری داشته باشیم بیشتر به سمت گذارهای مجاز میریم و هرچی نامتعادل تر باشیم بیشتر به سمت گذارهای غیرمجاز میریم . آدمی که مشروب خورده رو تصور کنید ٬ اصلا در شرایط متعادل نیست و هر لحظه از گذارهای غیرمجاز عبور میکنه . حرفای نامربوط میزنه ٬ چرت و پرت میگه ٬ معاملات سنگین میکنه ٬ سرعت زیاد میره و ..‌.

اینا یعنی عبور از مسیر اشتباه . 

ایشالا که همه در تعادل باشیم و از گذارهای مجاز عبور کنیم . من دو تا سفر پشت هم دارم برای شرکت در یک دوره آموزشی و یک سمینار . نمیدونم دسترسیم به نت در چه وضعیه اما سعی میکنم هفته یکبار خدمت برسم .

فعلا خداحافظ


مدیتیشن ۲

سلام عرض میکنم. امیدوارم خوب باشید . منم خوبم و همه چیز تحت کنترله . اینکه همیشه میگم خوبم به این معنی نیست که غصه و مشکل ندارم ٬ چرا منم آدمم ٬ مشکل دارم ٬ غم دارم ٬ دلم میگیره و ... اما میدونم که اینها میگذره و روزهای خوب میرسن . 

نمیدونم مدیتیشن رو امتحان کردید یا نه . 

ذهن انسان ی جوریه . چجوری ؟ اینجوری که بخشیش مربوط میشه به افکار منفی و شیطانی و بخش دیگش افکار مثبت و الهی . این دو بخش همیشه در حال نبرد هستن . بخش منفی ذهن از سکوت و آرامش بدش میاد . دوست نداره شما مدیتیشن کنید . دوست نداره تمرکز و آرامش داشته باشید . این خاصیت ذهنه .

برای همین هروقت شما قصد تمرکز و یا سکوت ذهن داشته باشید به بهانه های مختلف وارد عمل و ایجاد اختلال میشه . مثلا ی بار امتحان کنید و قصد کنید که متمرکز شید ٬ بخش منفی ذهن وارد میشه و اول دماغتون میخاره بعد ... میخاره ٬ عطسه میکنید ٬ سرفه میکنید و ... . همه اینا کار بخش منفی ذهنه که میخواد به ی ترتیبی برینه تو آرامش و سکوت ذهنی آدم .

تنها راه مبارزه با این موضوع کم محلی کردن و اهمیت ندادنه . یعنی اگه موقع مدیتیشن دماغت خارید باید کم محلی کنی تا دست از سرت برداره .

از  اینا که بگذریم ٬ دومین روش مدیتیشن در فضای بازه . اون قبلی مربوط به فضای بسته بود و شما ورود و خروج هوا رو دنبال میکردید . این یکی مربوط به طبیعت و فضای بازه . تو طبیعت دیگه سکوت نیست و نمیشه هم کنترلش کرد . 

خب حالا باید چه کرد ؟ تو فضای باز چهارزانو بشینید و دستاتونو به حالت چین مودرا ( مثل عکس بالای وبلاگ من ) بگیرید . بعد بجای تمرکز کردن و دنبال کردن تنفس ٬ رو یکی از صداهای طبیعت تمرکز کنید . مثلا جایی هستید که صدای ماشین ٬ پرنده ٬ جیرجیرک و باد که میخوره به برگ درختا میاد .

خب ؟ حالا شما یکی از این صداها که خوشایندتونه رو انتخاب کنید و با چشم بسته تمام تمرکز و حواستونو بدید به اون صدا . مثلا صدای برگ درختارو انتخاب کنید و فقط و فقط به اون صدا توجه کنید . کم کم و بعد از چند دقیقه شما دیگه هیچ صدایی نمیشنوید بجز همون یک صدا . یعنی انگار صداهای دیگه قطع میشه . بعد از ی مدت شما دیگه به هیچ چیز و هیچ کس فکر نمیکنید و در لحظه اکنون قرار میگیرید .

خب اینارو که گفتم امتحان کنید و نتیجشو بهم بگید . امیدوارم کاربردی باشه .